Cancerfonden först med Mustaschkampen

Cancerfonden först med Mustaschkampen

Article 6

Numera drivs Mustaschkampen av Prostatacancerförbundet men så har det inte alltid varit. Initiativtagaren var nämligen Cancerfonden som drog igång Mustaschkampen år 2007 och som lade grunden för den framgångsrika kampanj som Mustaschkampen har kommit att bli.

Kampanjens syfte
Den tidiga Mustaschkampen hade i stort sett samma syfte som den har idag. Det var således Cancerfondens syfte att göra människor, framför allt män, medvetna om prostatacancer. De ville opinionsbilda hela befolkningen eftersom de ansåg att människor i allmänhet kunde väldigt lite om prostatacancer. Det var rent beklämmande hur lite kunskap som fanns, trots att många män dog av prostatacancer och trots att den är Sveriges mest vanligt förekommande cancersjukdom.

32 miljoner kronor
Totalt pågick Mustaschkampen i Cancerfondens regi under fem år, från 2007 – 2011. Under denna tidsperiod lyckades Mustaschkampen samla in stora belopp som sedan har kunnat användas till forskning, till utbildning och till att kampanjen kunde köras under alla dessa år. Totalt lyckades Cancerfonden samla in 32 miljoner kronor från olika företag, klubbar och privatpersoner.

Fortsatt arbete
Efter det att Prostatacancerförbundet övertog Mustaschkampanjen så har Cancerfonden fortsatt att arbeta med information om prostatacancer, bland annat genom Kennet Cup.